داستان تاریخی حکومت ایلخانی
بهترین ها
بهترین های بورس ، اخبار و کسب درامد

داستان تاریخی حکومت ایلخانی ,وقایع و اتفاقاتی را که در طول تاریخ برای این حکومت پیش آمده است را بیان می کند .

مغول ها لوس و ننر و وسواسی نبودند ! اما شورش را درآورده بودند . اگر چیزی برای خوردن گیر نمی آوردند ، شپش سرشان را می خوردند . گاهی برای تنوع گوشت موش ، گربه یا سگ هم می پختند .

 


مغول ها چه کسانی بودند ؟


مغول ها لوس و ننر و وسواسی نبودند ! اما شورش را درآورده بودند . اگر چیزی برای خوردن گیر نمی آوردند ، شپش سرشان را می خوردند . گاهی برای تنوع گوشت موش ، گربه یا سگ هم می پختند . آن ها هر جانوری که در اطرافشان می جنبید به عنوان شام انتخاب می کردند . مغولها دامدار بودند .شتر و اسب و گوشفند داشتند . ولی خیلی وقت ها خشکسالی پیش می آمد و هیچ موجود زنده ای برای خوردن پیدا نمی شد . بنابراین به قبیله های همدیگر حمله می کردند و با دزدی از همدیگر روزگار می گذراندند   آن ها عاشق بیابان و صحرا بودند و از شهرها نفرت داشتند.

 


داستان تاریخی حکومت ایلخانی


هشتصد سال پیش خرمشاهیان در ایران حکومت می کردند . مردم زندگی پیشرفته ای داشتند و توانسته بودند برای خودشان شهرهای بزرگی بسازند . در هر شهر کتابخانه ها ، مدرسه ها و مسجدها و بناهای بزرگی دیده می شد . دانشمندان بزرگی در ایران زندکی می کردند .چنگیزخان مشهورترین وحشی تاریخ:بالاخره یک نفر در بین مغول ها پیدا شد که زورش به همه قبیله ها رسید . پدرش اسم او را تموچین گذاشته بود . او بعدا اسم خودش را گذاشت چنگیز . مغول ها به او می گفتند خان بزرگ . بعدها به او می گفتند قاآن . چنگیزخان بعد از این که شهر پکن در چین را تسخیر کرد ، با ایران همسایه شد . او دوست داشت با ایرانیان تجارت کند ، اما سلطان محمد خرمشاه دوست نداشت .

 

 چنگیزخان چهارصد و پنجاه نفر را به همراه انواع کالاها به ایران فرستاد . وقتی ان ها به شهر مرزی اترار رسیدند ، سلطان محمد دستور داد همه ی ان ها را بکشند و کالاهایشان را از آن ها بگیرند . یک نفر از مغول ها که زبل تر بود فرار کرد و بعد همه چیز را برای چنگیزخان تعریف کردمشهورترین حمله به ایران:چنگیزخان با دویست هزار مغول خونخوار به ایران حمله کرد .در این حمله مهم ترین شهرهای ایران با خاک یکسان شدند . شهرهایی مثل بخارا ، سمرقند ، نیشابور ، مرو و … . آن ها انسان ها ، حیوانات ، خانه ها ، کتاب خانه ها و مسجدها را از بین بردند . مغول ها بیشتر شهرها و روستاهای ایران را ویران کردند . ایرانی ها تا سال ها خواب راحت نداشتند

 

جلال الدین فرزند محمد خرمشاه در مقابل مغول ها ایستادگی کرد و در چند جنگ آن ها را شکست داد . اما در آخر مغول ها بر همه ی ایران مسلط شدند . خود سلطان محمد خرمشاه هم فرار کرد . بعد در جزیزه آبسکون در دریای خزر از تنهایی و غصه مرد .حکومت ایلخانی:چهل سال بعد یک مغول زردپوست دیگر به نام هلاکو به ایران حمله کرد .هلاکو نوه ی چنگیز بود ولی این بار مغول ها آزار کمتری به مردن ایران رساندند . . با این حمله دوران حکومت عباسیان بعد از پانصد سال به پایان رسید . مغول ها در ایران سلسله ای به نام ایلخانی تشکیل دادند .

 

ایلخانان از حکومت مرکزی مغولستان پیروی می کردند . آن ها در حدود هشتاد نود سال بر ایران حکومت می کردند . ایلخان یعنی کسی که بزرگ و رییس ایل است . سپاهیان مغول گاهی برای گرفتن مالیات از مردم کشاورزان را شکنجه می دادند . مردم ایران تا سال ها پس از حمله ی مغول ها به ایران افسرده و ناراحت بودند .ایرانیان در حکومت ایلخانی:کم کم وزیران و مشاوران ایرانی ، وارد حکومت ایلخانی شدند . آن ها با زیرکی نگذاشتند که خراب کاری ها و خونریزی های بیشتری صورت بگیرد . مغول ها به تدریج مسلمان شدند . به جای آن که مسجد و مدرسه ها را خراب کنند خودشان هم مسجد و مدرسه و حمام عمومی ساختند .به سفارش وزیران ایرانی کتاب های مهمی با هزینه ی حاکمان مغولی نوشته شد .



مشاهیر آن دوران :

خواجه نصیرالدین طوسی : او ریاضیدان و ستاره شناس بزرگ ایرانی بود که وزیر هلاکوی مغول شد . هلاکو بدون اجازه ی خواجه نصیر آب نمی خورد .سعدی : شاعر و نویسنده ای شیرازی بود . استاد سخن ، بوستان و گلستان کتاب های مشهور سعدی بود .مولوی : او شاعری بزرگ بود . نام کتاب مشهور او مثنوی معنوی است .داستان های این کتاب خیلی شیرین است .حافظ : مشهورترین شاعر ایران است .اولین اسکناس دنیا:گیخاتو یکی از شاهان تنبل و خوشگذران مغول بود . در زمان او برای اولین بار در دنیا پول کاغذی (اسکناس) اختراع شد که به آن چاو می گفتند . ولی مردم ان را به چشم مثل کاغذ پاره می دیدند و نمی توانستند ارزش یک سکه ی نقره را با یک کاغذ یکسان بدانند . بنابراین اسکناس ها جمع شدند .



بناهای مشهورحکومت ایلخان:

گنبد سلطانیه : غازان خان شهری به نام سلطانیه ایجاد کرد . ایرانی ها گنبد زیبایی در این شهر ساختند . غازان در همان جا دفن شده است .رصدخانه ی مراغه : در زمانی که شهر مراغه پایتخت ایلخانان بود ، به دستور خواجه نصیر الدین طوسی رصدخانه ای ساخته شد که مانند ان در دنیا وجود نداشت . رصدخانه محلی است که در آن به ستاره شناسی می پردازند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 20 ارديبهشت 1395برچسب:داستان تاریخی ، چنگیز خان مغول ، حکومت ایلخانی ، حمله مغول ، , :: 21:10 :: توسط : ........

درباره وبلاگ
این سایت هیچ مسئولیتی در خصوص صحت و درستی اخبار و یا ذکر و عدم ذکر منابع ارسال خبر را بر عهده نمی گیرد. موضوعات مطروحه در این سایت فقط دیدگاه نویسندگان و بازدید کنندگان آن است و به هیچ وجه به منزله ارائه مشاوره جهت سرمایه گذاری تلقی نخواهد شد و بازدید کنندگان مسئولیت خرید و فروش های خود را به عهده خواهند گرفت. بدیهی است این سایت هیچ مسئولیتی در قبال سود و یا زیان بازدید کنندگان را نیز بر عهده نخواهد گرفت. این سایت با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است
نويسندگان
پيوندها
ساعت دیواری با گارانتی" class=text5> ساعت دیواری با گارانتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کسب درامد مطمئن از اینترنت و آدرس behtarinhay.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.