با كدام نماد می‌توان روزانه 10 درصد سود كرد؟
بهترین ها
بهترین های بورس ، اخبار و کسب درامد

سهام شركت تولیدات تجهیزات سنگین هپكو كه در بازار پایه توافقی معامله می‌شود، این روزها شاهد افزایش اقبال خریداران و رشد قیمت بوده؛ بطوریكه قیمت آن از تاریخ 13 دی‌ماه تاكنون از قیمت حدود 57 تومان تا 80 تومان و به میزان 40 درصد رشد كرده؛ اما با توجه به حضور این نماد در بازار پایه توافقی قیمت سهم روزانه با نوسانات بالایی همراه شده است.

این رشد قیمت در حالی با حجم معاملات قابل توجه رقم خورده كه نوسانات دو روز گذشته قیمت این سهم به حدود 23 درصد نیز رسیده تا «تپكو» به طور متوسط روزانه حدود 10 درصد سود عاید سهامدارانش كرده باشد و طی روزهای دیگر نیز با نوسانات بالایی همراه شود.

اما چه عواملی سبب شده این شركت سازنده ماشین آلات و تجهیزات راه‌سازی با دارا بودن حدود 194 میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان شهریور ماه 1394 و تحقق 129 ریال زیان به ازای هر سهم این چنین مورد اقبال و افزایش تقاضای خریداران قرار گیرد؟

البته در خصوص عمده دلایل و شایعاتی كه توجه بازار را به این سهم در پی داشته، می‌توان به موارد ذیل اشاره كرد.

شركت در گزارش شش‌ماهه سال جاری با شناسایی حدود 194 میلیارد تومان زیان انباشته، مشمول ماده 141 قانون تجارت گردید و بدین منظور مجمع فوق‌العاده، در تاریخ 10 آبان ماه سال جاری تشکیل شد. از آنجا که از مبلغ فوق، 148.5 میلیارد تومان مربوط به تسهیلات مالی دریافتی است، شركت مترصد تهاتر بدهی فوق با بانک تجارت است. بدین منظور زمینی به مساحت تقریبی 10 هكتار آماده تهاتر است. برآوردهای شركت و قیمت گذاری سازمان املاک و دادگستری، نشان از ارزش بیش از 140 میلیارد تومانی زمین فوق دارد. در صورت تهاتر زمین به قیمت 140 میلیارد تومان، بدهی‌های تسهیلات مالی شركت، تسویه می‌گردد و عملاً شركت هپکو از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج می شود. از طرف دیگر در صورت عدم تهاتر فوق، شركت مجبور به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. این افزایش سرمایه در سال 92، با استفاده از زمین های شركت صورت پذیرفت که هم اكنون تجدید ارزیابی از محل تجهیزات و ماشین آلات شركت صورت می پذیرد که اكثر این دارایی ها با دلار 7 تومانی قبل و اوایل انقلاب خریداری گردیده است.

از طرف دیگر، عمده دلیل زیان چند سال اخیر شركت، تحریم‌های بین‌المللی کشور ارزیابی می گردد که براساس اطلاعات به دست آمده، شركای خارجی قدیمی و شركای جدید، در حال مذاكره با هپکو هستند که در صورت به نتیجه رسیدن مذاكرات مذكور، پیش‌بینی می‌شود این شركت به دوران شكوفایی خود بازگردد.

همچنین شركت مس طارم در مرحله احداث است که براساس اخبار واصله، تا انتهای سال 1394، شاهد بهره‌برداری از شركت فوق خواهیم بود که تاثیر بسزایی در روند سودآوری شركت خواهد داشت. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران خارجی، درخواست خرید سهم 25 درصدی هپکو را از معدن فوق داشته‌اند که سیاست‌های شركت، فروش سهام را تاکنون جایز ندانسته است.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینكه 400 هزار دستگاه راهداری فرسوده در کشور وجود دارد و تأکید بر نوسازی این ماشین آلات، انتظارات سهامداران مبنی بر افزایش تولید و فروش کارخانه هپکو را افزایش داد. این در حالیست که شركت هپکو در بهترین عملكرد خود در سال 86 توانست 2156 دستگاه ماشین آلات سنگین را تولید کند.

همچنین برخی شایعات به گوش رسیده حاكی از آن است كه قرارداد جدید شركت با وزارت نفت مبنی بر نمک‌زدایی نفتی منعقد گردیده که برآورد دقیقی از سودسازی طرح فوق در دست نیست.

انعقاد قراردادهای جدید شهرداری‌ها مبنی بر خرید دستگاه ها و ماشین‌آلات از شركت هپکو اراک نیز از دیگر شایعات و اخبار به میان آمده و اثر گذار بر رشد قیمت سهم عنوان می‌شود.

افزون بر اینكه، با پایان یافتن دوران ركود، افزایش طرح‌های عمرانی و پایان یافتن درگیری‌های کشورهای غرب کشور، امیدها به افزایش فروش داخلی و صادرات ماشین‌آلات سنگین و فروش خارجی شركت هپکو افزایش یافته و این نیز به روند سودسازی شركت کمک خواهد کرد.

این شایعات و اخبار تایید نشده در حالی پیرامون «تپكو» مطرح است و تحت تاثیر آن شاهد افزایش حجم معاملات در این نماد و رشد محسوس قیمت سهم به صورت روزانه هستیم كه تاكنون هیچ شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی موثقی از سوی مدیران این شركت روی سامانه كدال منتشر نشده تا چنانچه این اخبار صحت دارد، سهامداران كنونی از آن مطلع باشند تا سهم خود را براحتی و به قیمت های ارزان از دست ندهند و اگر تمام این موارد شایعه ای بیش نیست، خریداران سهمی پر شایعه و بدون وجود اتفاقات جدید و مثبت را خریداری نكنند؛ ضمن اینكه انتشار شفاف سازی در خصوص این شایعات و اخبار علاوه بر جلوگیری از تحمیل زیان به سهامداران و سرمایه گذاران می تواند دست سفته‌بازان را از معاملات این سهم كوتاه كند.

البته تمام این شایعات در حالی در بازار سرمایه دهان به دهان می‌چرخد كه پیگیری‌ها برای بررسی‌های بیشتر موضوع از سوی شركت و تلاش برای صحبت با یكی از مدیران این مجموعه تاكنون بی‌نتیجه مانده است.

در پایان این گزارش می‌افزاید، اینجاست كه نقش نظارتی سازمان بورس و نیز شركت فرابورس پررنگ‌تر می‌شود تا برای شفاف‌سازی دقیق از مدیران این شركت اطلاعات و مدارك و مستندات لازم را درخواست كنند تا از ضرر احتمالی سهامداران و سرمایه‌‌گذاران جلوگیری به عمل آمده و دست سفته‌بازان نیز از نماد مذكور كوتاه گردد.

منبع: بورس‌نیوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


درباره وبلاگ
این سایت هیچ مسئولیتی در خصوص صحت و درستی اخبار و یا ذکر و عدم ذکر منابع ارسال خبر را بر عهده نمی گیرد. موضوعات مطروحه در این سایت فقط دیدگاه نویسندگان و بازدید کنندگان آن است و به هیچ وجه به منزله ارائه مشاوره جهت سرمایه گذاری تلقی نخواهد شد و بازدید کنندگان مسئولیت خرید و فروش های خود را به عهده خواهند گرفت. بدیهی است این سایت هیچ مسئولیتی در قبال سود و یا زیان بازدید کنندگان را نیز بر عهده نخواهد گرفت. این سایت با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است
نويسندگان
پيوندها
ساعت دیواری با گارانتی" class=text5> ساعت دیواری با گارانتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کسب درامد مطمئن از اینترنت و آدرس behtarinhay.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.