معرفي 4 محرک مثبت و منفي موثر بر بورس
بهترین ها
بهترین های بورس ، اخبار و کسب درامد



نويد قدوسيمدير سرمايه گذاري شرکت مشاور سرمايه گذاري آرمان آتي در گفت و گو با ملت بازار با اشاره به عوامل مثبت و منفي تعيين کننده در روند و چشم انداز معاملات بازار سهام، اظهار داشت: بورس در شرايط کنوني از دو گروه عوامل مثبت و منفي تبعيت مي کند که هر يک از آنها بسته به شدت و ضعف شان در يک دوره خاص تاثيرات قابل توجهي بر معاملات خواهد داشت.

وي به 3 محرک منفي بازار سهام که منجر به رکود طولاني مدت بورس شده پرداخت و گفت: مهمترين عامل منفي تاثيرگذار بر بورس افت بي سابقه قيمت کاموديتي ها و پيش بيني از چشم انداز نامناسب آنها بوده است.

70 درصد بورس تحت تاثير تحولات جهاني

وي ادامه داد: 70 درصد بازار سرمايه کشور را گروه و صنايع مرتبط با قيمت کاموديتي ها در بازار جهاني از جمله پتروشيمي، پالايشگاهي، معدني و فلزات اساسي تشکيل داده است که تحت تاثير قيمت ها در وضعيت نامساعدي قرار گرفته اند اين در حالي است که پيش بيني ها مختلف هم حکايت از تداوم اين روند و حتي بدتر شدن شرايط فعلي دارد.

قدوسي با بيان اينکه آثار نامطلوب افت قيمت جهاني کالاهاي اساسي در شرکت هاي مرتبط بورسي ادامه دار خواهد بود، خاطرنشان کرد: از آنجا که بازار سهام آينده نگر بوده شرايط آتي اين صنايع در نسبت پايين پي بر اي آنها انعکاس يافته است .

کاهش درآمد نفتي دولت

وي دومين عامل منفي را شرايط مالي دولت عنوان کرد و گفت: با توجه به کاهش تاريخي قيمت جهاني نفت، دولت با کاهش درآمد نفتي روبرو است از همين رو منابعي براي تزريق و سرمايه گذاري در پروژه هاي عمراني نخواهد داشت. علاوه بر اين انتظار تزريق نقدينگي و حمايت از شرکت هايي که دولت به نوعي در آنها حضور دارد نيز در اين شرايط دور از تصور است.

اين کارشناس بازار افزود: به عبارت ديگر به دليل انقباض بودجه دولت و نبود امکان تزريق نقدينگي از سوي دولت به اقتصاد نمي توان به رشد تقاضا اميدوار بود.

سياست پولي بانک مرکزي

قدوسي با اشاره به عامل سوم رکود بورس طي دو سال گذشته، اظهار داشت: سياست پولي که دولت و به طور خاص بانک مرکزي در پيش گرفته باعث شده ورود نقدينگي به اقتصاد محدود شده تا به دنبال آن نرخ تورم کاهش يابد.

وي اضافه کرد: اين در شرايطي است که افزايش افسارگسيخته نرخ تورم طي سال هاي گذشته مهم ترين عامل رشد سودآوري برخي از شرکت هاي بورسي بود که با افزايش قيمت محصولات خود توانستند به سوددهي قابل توجهي دست پيدا کنند و اين افزايش سودآوري ناشي از کارايي و افزايش بهره وري نبوده است.

تنها محرک مثبت

مدير سرمايه گذاري شرکت مشاور سرمايه گذاري آرمان آتي در ادامه محرک مثبت بورس براي برگشت رونق به آن را اجرايي شدن «برجام» و رفع تحريم ها اعلام کرد و گفت: رفع تحريم ها از جهات مختلف به نفع اقتصاد کشور خواهد بود. به طوري که از يک طرف با افزايش فروش نفت منابع ارزي کشور را تقويت مي کند و از طرف ديگر مراودات شرکت ها را در بحث تجارت بين الملل را تسهيل مي کند و اين مهم در وضعيت عملياتي شرکت ها منعکس خواهد شد.

وي افزود: همچنين با برداشته شدن تحريم ها هزينه هاي مبادلاتي در شرکت ها کاهش قابل ملاحظه اي خواهد داشت و اين مساله در سودآوري شرکت ها لحاظ مي شود و به ارتقاي جايگاه بنيادي بنگاه ها کمک مي کند.

پيش بيني بورس و توصيه به سهامداران

قدوسي در پاسخ به اين سوال که روند بازار سرمايه را با توجه به محرک هاي مثبت و منفي گفته شده چطور ارزيابي مي کنيد؟ اظهار داشت: پيش بيني وضعيت بورس نيازمند بررسي و صبر بيشتر است. به اين معني که بايد ديد با اعلام خبر اجراي قطعي «برجام» عکس العمل بورس چگونه خواهد بود.

وي در ادامه به سهامداران براي ورود به بورس و تشکيل پرتفوي پيشنهاد داد و گفت: سرمايه گذاران نبايد تحت شرايط مثبت بازار سهام وارد شرکت هايي که از لحاظ بنيادي ضعيف هستند و سودهاي تورمي ساخته اند وارد شوند چراکه در صورت تداوم سياست هاي پولي دولت اين روند کند و يا متوقف خواهد شد. اين در حالي است که در شرايط فعلي ورود به سهام شرکت هاي با وضعيت بنيادي مناسب و سهم هايي که از رفع تحريم ها منتفع مي شوند پيشنهاد مي شود.

شروط عرضه اوليه موفق

اين مدير سرمايه گذاري در واکنش به شتاب عرضه هاي اوليه در نيمه دوم سال و تاثير آن بر بورس، اظهار داشت: همواره بازار سهام از عرضه هاي اوليه استقبال کرده اما واقعيت اين است که در سال جاري به دلايلي چون جذاب نبودن قيمت و شرايط شرکت ها در زمان واگذاري سهام برخي از عرضه هاي اوليه موفق نبودند.

وي با تاکيد بر اينکه براي موفق بودن و مورد استقبال قرار گرفتن عرضه هاي اوليه در بازار سرمايه بايد به دو نکته توجه کرد، گفت: کشف قيمت جذاب و همچنين حجم عرضه با توجه به شرايط بورس دو نکته مهمي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. با توجه به محدوديت نقدينگي که در بازار سرمايه وجود دارد حجم عرضه هاي اوليه نبايد به گونه اي باشد که بورس را در آن دوره زماني دچار اختلال کند.

قدوسي به ضرورت تقويت عرضه هاي اوليه در بازار سرمايه کشور پرداخت و گفت: با توجه به اينکه نقدينگي در جريان بورس در مقايسه با کليت اقتصاد عدد ناچيزي بوده، لازم است با ورود شرکت هاي جديد به بورس و فرابورس ضمن کمک به افزايش حجم بازار، زمينه تامين مالي شرکت ها در بازار اوليه نيز فراهم شود

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


درباره وبلاگ
این سایت هیچ مسئولیتی در خصوص صحت و درستی اخبار و یا ذکر و عدم ذکر منابع ارسال خبر را بر عهده نمی گیرد. موضوعات مطروحه در این سایت فقط دیدگاه نویسندگان و بازدید کنندگان آن است و به هیچ وجه به منزله ارائه مشاوره جهت سرمایه گذاری تلقی نخواهد شد و بازدید کنندگان مسئولیت خرید و فروش های خود را به عهده خواهند گرفت. بدیهی است این سایت هیچ مسئولیتی در قبال سود و یا زیان بازدید کنندگان را نیز بر عهده نخواهد گرفت. این سایت با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است
نويسندگان
پيوندها
ساعت دیواری با گارانتی" class=text5> ساعت دیواری با گارانتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کسب درامد مطمئن از اینترنت و آدرس behtarinhay.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.